تغییرات آزمون سراسری سال ۹۴

ابراهیم خدایی روز یکشنبه در نشست خبری آزمون سراسری سال ۹۴ دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور گفت:امسال با توجه به تقارن ماه مبارک رمضان این آزمون روزهای ۲۱ و ۲۲ خرداد برگزار می شود.

وی تجمیع برگزاری آزمون ها در دو نوبت را یکی دیگر از این تغییرات دانست و گفت: سال های گذشته آزمون سراسری در سه روز برگزار می شد اما امسال آزمون های رشته های علوم انسانی و ریاضی صبح پنجشنبه و آزمون هنر بعد ازظهر همان روز برگزار می شود و آزمون علوم تجربی صبح جمعه و بعدازظهر نیز آزمون زبان برگزار می شود.

خدایی گفت: این آزمون در۳۶۵ شهرستان و ۱۷ کشور برگزار می شود و داوطلبان در ۴۶۳ حوزه امتحانی به رقابت خواهند پرداخت. البته با توجه به کاهش تعداد داوطلبان تعداد حوزه های امتحانی تغییری نکرده و همچون سال های گذشته است.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: یکی دیگر از تغییرات در کنکور امسال تغییر از نظر شکل پذیرش در رشته های هنر است که در گذشته داوطلبان در این رشته های عملی در بهمن ماه وارد دانشگاه ها می شدند ولی امسال با توجه به تغییر زمان برگزاری آزمون امتحان عملی رشته های هنر در مرداد ماه خواهد بود و نتایج نیز در شهریور اعلام خواهد شد.

خدایی افزود: داوطلبان رشته های هنر می توانند تقاضای خود را در سایت سنجش تکمیل کرده و با پرداخت وجه آزمون عملی در این آزمون نیز شرکت کنند.

وی همچنین گفت: از دیگر تغییرات کنکور امسال، زمان اعلام نتایج و انتخاب رشته هاست که نسبت به سال های گذشته زودتر خواهد بود و اطلاع رسانی مناسب در این زمینه صورت خواهد گرفت.

رییس سازمان سنجش افزود: با توجه به افزایش سهمیه ۲۵ درصدی ایثارگران طبق قانون ممکن است در برخی رشته ها تغییراتی در حوزه پذیرش صورت گیرد.

** داوطلبان کنکور امسال به روایت آمار

خدایی تعداد داوطلبان آزمون سراسری سال ۹۴ را ۸۷۷ هزار و ۸۳۵ نفر اعلام کرد که با توجه به ثبت نام برخی داوطلبان در ۲ یا چند رشته گفت: برخی داوطلبان در دو یا سه گروه آزمایشی متقاضی بوده اند و بر این اساس یک میلیون و ۲۹ هزار و ۲۶۷ کارت از سوی سازمان سنجش صادر شده است.

وی افزود: در گروه علوم ریاضی و فنی ۱۸۱ هزار و ۲۹۹ داوطلب شرکت کرده اند که ۶۳درصد را برادران و ۳۷ درصد را خواهران تشکیل می دهند و در گروه علوم تجربی ۴۹۷ هزار و ۸۴۵ داوطلب ثبت نام کرده اند که درصد جنسیت مردان به زنان ۳۵ به ۶۵ است.

رییس سازمان سنجش اضافه کرد: در گروه علوم انسانی ۱۸۱ هزار و ۷۱۹ داوطلب حضور دارند که ۶۳درصد خواهران و ۳۲درصد را برادران تشکیل می دهد و در گروه هنر نیز ۱۰ هزار و ۷۰۰ نفر ثبت نام کرده اند ولی با توجه به ثبت نام ۴۶ هزار داوطلب از سایر گروه ها تعداد شرکت کنندگان در گروه هنر بالغ بر ۵۶ هزار و ۲۵۰ نفر خواهد بود.

وی تعداد ثبت نام کنندگان در گروه زبان های خارجی را نیز شش هزار و ۲۷۲ نفر دانست و گفت: ۱۰۶ هزار نفر از سایر گروه ها برای شرکت در آزمون زبان های خارجی ثبت نام کرده اند و در واقع مجموع داوطلبان این گروه ۱۱۲ هزار نفر می باشد.

** توزیع کارت از امروز آغاز می شود

خدایی گفت: توزیع کارت آزمون از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور از ساعت ۱۴ امروز (یکشنبه) آغاز می شود و داوطلبان تا ۲۰ خرداد (چهارشنبه) مهلت دارند ضمن مراجعه به سایت سازمان، کارت خود را دریافت کنند و اگر در چند گروه ثبت نام کرده باشند، بایستی تصویری از کارت های خود چاپ کنند.

** جوان ترین و مسن ترین داوطلب آزمون سال ۹۴

رییس سازمان سنجش آموزش کشور طبق روال سال های گذشته کوچکترین و بزرگترین داوطلب امسال را معرفی کرد و گفت که ابوتراب صالحی متولد سال ۱۳۱۴ از شهرستان کبودرآهنگ همدان با پشت سرگذاشتن ۸۰ بهار از زندگی خود در گروه علوم تجربی ثبت نام کرده است.

وی از عطیه امینیان نژاد نیز به عنوان جوان ترین داوطلب کنکور امسال یاد کرد که متولد سال ۷۹ است و در سن ۱۵ سالگی از شهر مشهد مقدس در این آزمون شرکت می کند.

** ظرفیت ها همچون سال گذشته خواهد بود

خدایی اعلام کرد: ظرفیت پذیرش دانشگاه ها غیر از رشته های مربوط به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نهایی شده است که تقریبا همان ظرفیت های سال گذشته اعمال خواهد شد و ظرفیت هایی نهایی در مرداد ماه و همزمان با اعلام نتیجه منتشر خواهد شد.

وی با اشاره به این که تا ۲۵ درصد از سوابق تحصیلی در پذیرش داوطلبان تاثیر خواهد داشت، اضافه کرد: سیستم پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی نیز در دو بخش بدون آزمون و با آزمون است که جزییات بخش با آزمون در مرداد ماه اعلام می شود.

** هفته اول مرداد، زمان اعلام نتایج اولیه

خدایی وعده داد تا نتایج اولیه آزمون سراسری در هفته اول مرداد اعلام شود و افزود: امسال با توجه به این که آزمون زودتر برگزار می شود، اعلام نتایج نیز نسبت به سال های گذشته زودتر اعلام خواهد شد و ضمن اعلام نتایج اولیه در هفته اول مرداد، داوطلبان از دهم مرداد می توانند انتخاب رشته کنند.

وی زمان نتیجه نهایی کنکور را ۱۰ تا ۲۰ شهریور اعلام کرد و گفت: با توجه به برگزاری آزمون های عملی رشته هنر که به صورت حضوری خواهد بود، تلاش داریم تا نتیجه نهایی را تا اواسط دهه دوم شهریور اعلام کنیم.

** داوطلبان می توانند تا ۱۵۰ کدرشته محل انتخاب کنند

حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: در سال های گذشته محدودیت انتخاب در کدرشته ها وجود داشت ولی امسال با هماهنگی های به عمل آمده، داوطلب می تواند کدرشته محل خود را از انتخاب اول تا صد و پنجاهم انتخاب کند.

وی افزود: البته این افراد برای مصاحبه و سایر مراحل معرفی می شوند و اسامی آنها به همراه رشته های متمرکز اعلام خواهد شد.

توکلی همچنین گفت: اطلاعیه رشته های دارای شرایط خاص از طریق سایت سازمان سنجش آموزش عالی کشور در اختیار داوطلبان قرار خواهد گرفت.

** داوطلبان با کارت ملی و کارت آزمون بیایند

محمدرضا رحیمیان معاون امور آزمون های سازمان سنجش آموزش کشور در این نشست خبری درباره کارت ورود به جلسه آزمون گفت: داوطلبان برای حضور در آزمون علاوه بر ارائه کارت آزمون باید کارت ملی و یا شناسنامه عکس دار به همراه داشته باشند.

وی افزود: کارت های ورود به جلسه تا چهارشنبه توزیع می شود و داوطلبان به ویژه داوطلبان گروه علوم انسانی دقت کنند که کارت خود را سریع تر دریافت کنند و اگر مغایرتی وجود داشت در روزهای سه شنبه و چهارشنبه به باجه های رفع نقص مراجعه کنند.

رحیمیان همچنین به داوطلبان سفارش کرد تا از آوردن وسایل اضافی همچون کیف، تلفن همراه و ماشین حساب بر سر جلسه خودداری کنند.

** انتخاب رشته مجازی

احسان جمالی معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور گفت: امکانات سال های گذشته در سایت این سازمان برقرار است و انتخاب رشته مجازی بر روی سایت سازمان قرار می گیرد تا داوطلبان بتوانند انتخاب رشته بهینه ای داشته باشند.البته در اولین شماره از پیک سنجش پس از برگزاری آزمون، نحوه انتخاب رشته برای داوطلبان تشریح خواهد شد.

** برگزاری حداقل سال دو آزمون دکتری

خدایی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره روند پذیرش دانشجوی دکتری گفت: سازمان سنجش برای سال های ۹۵ و ۹۶ سالی دو بار آزمون دکتری برگزار می کند که در سه بخش زبان، استعداد تحصیلی، دروس اصلی و پایه به تناسب رشته مربوطه خواهد بود.

وی با اشاره به این که در سال های آینده امکان برگزاری چند آزمون دکتری فراهم خواهد شد، افزود: سازمان سنجش کارنامه را پس از برگزاری آزمون دکتری منتشر می کند و داوطلبان با توجه به نمرات آزمون و شرایط اعلام شده از سوی دانشگاه ها، به دانشگاه های موردنظر مراجعه می کنند.

معاون وزیرعلوم، ارتباطات و فناوری اضافه کرد: البته داوطلبان پس از انجام مصاحبه عملی و ارائه سوابق علمی مراحل ثبت نام موقت را طی می کنند ولی تایید نهایی ثبت نام از سوی سازمان سنجش صورت خواهد گرفت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید