علوم مهندسی

معرفی رشته علوم مهندسي

رشته علوم مهندسي براي نخستين‌ بار در کشور با چهار گرايش و 12 خوشه تخصصي توسط دانشگاه تهران راه‌­اندازي مي­شود و نخستين دوره جذب دانشجو در اين رشته در سال تحصيلي آتي با پذيرش 25 دانشجو صورت مي­گيرد.

بر اساس ضوابط اعلام شده از سوي پرديس دانشکده­هاي فني دانشگاه تهران تنها داوطلباني مي­توانند رشته علوم مهندسي را انتخاب کنند که رتبه کشوري آنها پائين­تر از 500 نفر اول برگزيدگان آزمون سراسري باشد.

دانشجويان رشته علوم مهندسي بر خلاف رشته‌­هاي سنتي مهندسي در بدو ورود نياز به انتخاب رشته ندارند و پس از سه سال به خوشه تخصصي مهندسي مورد علاقه خود وارد و از آن فارغ‌­التحصيل مي­شوند.

ادامه تحصيل دانشجويان رشته علوم مهندسي در دوره­هاي کارشناسي ارشد و دکتري هر رشته مهندسي امکانپذير است.

رشته علوم مهندسي رشته­اي بين ‌رشته‌ اي است که از ارتباط نزديک حوزه‌­هاي مختلفي از علوم فيزيک، رياضي و مهندسي تشکيل مي ‌شود و فرصتي است تا دانشجويان ضمن فراگيري فنون مهندسي بتوانند علائق خود در حوزه‌هاي مختلف علوم را نيز دنبال کنند.

رشته بين رشته­اي علوم مهندسي به عنوان هسته مرکزي آموزش مهندسي در جهان طي 20 ‌سال آينده تعريف شده و در دانشگاه­هايي نظير برکلي، هاروارد و تورنتو راه­اندازي شده است.

توسعه پايه­‌هاي نظري براي تحليل پديده­‌هاي علمي و کاربردهاي مهندسي آنها، آينده پژوهي در فناوري و انتقال فناوري­‌هاي نو به صنعت از مهم­ترين اهداف رشته علوم مهندسي است که مهندسان اين رشته با برخورداري از دانش علوم پايه قوي و درک عميق از فنون و روش‌هاي مهندسي قادر به عهده­داري هدايت و اجراي پژوهش­هاي صنعتي بين رشته­‌اي هستند.

مهندسان رشته علوم مهندسي مي توانند در بخش R &D صنايع نقش آفريني کنند. همچنين امکان ادامه تحصيل آنها در رشته‌­هاي سنتي مهندسي نيز وجود دارد و امکان کار در چند رشته مهندسي از توانائي­‌هاي برتر دانش ‌آموختگان اين رشته است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید