مزیت‌های کاربردی بسته‌های نرم‌افزاری انتخاب‌رشته، مشاوریار و رغبت‌نما با نظر به ویژگی‌های نرم‌افزار رغبت‌نما و قابلیت‌های متناسب با آن در نرم‌افزار انتخاب رشته

خوشبختانه بنا به دفترچه راهنمای انتخاب رشته در پنج سال اخیر، در روش پذیرش صرفا براساس سوابق تحصیلی هر داوطلب مجاز است که رشته‌محل‌ها را همزمان از هر پنج گروه آزمایشی علوم ریاضی و فتی، علوم تجربی، علوم انسانی، زبان‌های خارجی و هنر انتخاب کند. فرهیختگان شریف با  عمیق و استقبال از این امکان و گسترۀ امکانی بی‌سابقه و کم‌نظیری که این ویژگی یادشده برای بخش مهمی ازداوطلبان فراهم می‌کند سه تمهید مهم اندیشیده است که مجموعه قابلیت‌های ابزارهای مجازی تصمیم‌یار ما را در عالی ترین سطح مورد انتظار قاطبۀ مشاوران و کارشناسان آموزشی قرار می دهد. سطور آتی طرح کلی این ویژگی‌های به تازگی به کار بسته شده به اختصار معرفی می‌شوند:

۱- امکان انتخاب هم‌زمان از میان تمام گروه‌های آزمایشی فرصت مغتنمی است که با بهره‌گیری هوشمندانه از آن متقاضیان تحصیل دردانشگاه می‌توانند رشته‌های تحصیلی را متناسب با رغبت خود برگزینند.  به دلیل فراهم شدن چنین امکانی که از لوازم اجتناب‌ناپذیر انتخاب رشتۀ عالمانه است فرهیختگان شریف برای نخستین بار امکان انتخاب رشته براساس نتایج آزمون رغبت‌سنج هالند را در نرم‌افزار فراهم کرده است. با بهره‌گیری از قابلیت مزبور امکان درج کد اختصاری هالندی (RIASEC) متقاضی در فیلدهای تعبیه شده در نرم‌افزار مهیا می‌شود و در مرحلۀ بعد رشته‌های هر یک از گروه‌های آزمایشی پنجگانه بر حسب میزان انطباق کد اختصاری‌شان در چارچوب مدل هالند با کد اختصاری داوطلب، در ستون‌های انطباق زیاد، متوسط و کم ارائه می‌گردند.

۲-  در نرم‌افزار از طریق شیوۀ انتخاب رشتۀ تمام‌اولویتی امکان مناسبی تمهید شده است که با کاربست آن کاربر می‌تواند ۱۶ رشتۀ مطلوب خویش  را در روش پذیرش صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی نه صرفاً از یک گروه آزمایشی که از گروه‌های آزمایشی گوناگون در ردیف‌های اولویتی جداگانه درج کند. برای نمونه، ممکن است اولین اولویت رشته‌ای داوطلب مهندسی برق از گروه ریاضی و دومین اولویت رشته‌ای  وی زیست‌شناسی از گروه تجربی باشد. در قابلیت/ویژگی تمهید‌شده در برنامه نیز درج همین ترتیب در یک پنجره واحد امکان‌پذیر شده است. در عین حال داوطلب می‌تواند ۱۶ اولویت شهری خود را درج کند. در الگوریتم اولولیت‌یابی این ترجیحات کلی به ترجیحات جزئی نگاشته می شود. به دیگر بیان، در خروجی پیشنهادی رشته‌محل‌ها بر حسب ترکیب تناسب‌یافتۀ اولویت‌های شهری و رشته‌ای داوطلب مرتب‌سازی می‌شوند. دو ویژگی ذکر شده که ابزارهایی مهم و متناسب با نیازهای بومی هستند بر کارایی و سودمندی دستیار مجازی انتخاب رشتۀ فرهیختگان شریف می‌افزایند و زمینه را برای ارتقای کیفی و بسط هوشمندی در مهم‌ترین فرایند تصمیم‌گیری تحصیلی را فراهم می‌کنند.

۳-   نرم افزار جدید «رغبت‌نمای تحصیل در رشته‌های دانشگاهی» فرهیختگان شریف یا «سنجش رغبت تحصیلی دانشگاهی» امکان اجرا و مشاهدۀ نتایج  سه نوع آزمون را چهارچوب نظریه شخصیت‌های شش‌گانۀ هالند فرهم کرده است.  افزون بر این، آزمون مایرز – بریگز ویژۀ تعیین حوزۀ شغلی مورد علاقه و قابلیت‌های فیلترگذاری مشاغل بر اساس سطح و  اهمیت دانش‌ها و سطح و اهمیت توانایی‌های دخیل در آن‌ها در نرم‌افزار مزبور (رغبت‌نمای تحصیل در رشته‌های دانشگاهی) تمهید شده است که می تواند در فرایند انتخاب  زمینۀ تحصیلی و شغلی کارگشا و راهگشا باشد.

 

از نظر دور ندارید که نرم افزار سنجش رغبت تحصیلی دانشگاهی تا پایان سقف اجرای آزمونها- که بر حسب نوع محصول انتخابی یکی از موارد (30، 80، 150، 200، 300، 500) خواهد بود-  قابلیت کارایی در طول سال تحصیلی دارد.